lördag 16 augusti 2014

Kvarg från Garant

Jag köpte nyligen kvarg och använde det i valnötsbröd. Det var första gången som jag använde kvarg så vitt jag kan minnas, så har jag gjort det tidigare så var det fasligt länge sedan. Jag vet inte om jag inbillar mig, men jag tyckte att brödet höll sig färskare än med bara vatten eller mjölk.

Innehållet då? Ja det är inga konstigheter och fetthalten är 9,5 procent. Så här ser ingredienserna ut:

pastöriserad skummjölk
pastöriserad grädde
syrningskultur
ystenzym

Kvargen används i kalla såser eller bakning, till exempel bröd eller pajskal men den går inte att koka. Kvarg är en sorts färskost och du kan även se den stavas kvark. Eftersom jag har sett så många mejeriprodukter med olika tillsatser så var jag inte helt säker först att den här skulle vara E-nummerfri även om jag anade att den var det. Det är lite sorgligt att man ska behöva läsa innehållsförteckningar på mejeriprodukter som från början är rena. Men när vi lever i ett fettskräcksamhälle, ivrigt påhejat av förståsigpåare som får vi nog fortsätta leva med detta. Men lägger man bara lite tid på att ta reda på innehållet i livsmedlen så slipper man konstiga tillsatser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar