torsdag 21 augusti 2014

Prosciutto di Parma

Av nyfikenhet så gick jag tillbaka i bloggen för att se vad jag bloggade om för två år sedan, men den 21 augusti 2012 hade jag inte gjort något inlägg. Det hade jag däremot gjort året innan och för exakt tre år sedan så bloggade jag om Parmaskinka. Jag hade mejlat en skinkproducent och framfört att deras skinka var, men att jag som konsument var mån även om djuren och jag ville därför veta om skinkan kom från grisar som hade kastrerats utan bedövning. Jag kan bara konstatera att inget svar har kommit och det lär det väl heller inte göra.

Under den här perioden handlade jag knappt något fläskkött faktiskt, just på grund av den hemska kastreringen. Ett knappt halvår senare så gick i alla fall svenska grisbönder över till att kastrera med bedövning. Huruvida detta efterlevs vet jag inte, men det ska gå rätt till enligt Jordbruksverket. Kan dock vara värt att kolla upp, så det ska jag göra.

Kastrering har ju inte med E-nummer att göra, jag vet det, men vissa saker kan jag bara inte bortse ifrån och det är dålig djurhållning. Sedan så är det svårt som konsument att veta att ens val alltid är bra, men ifrågasätter man inte så kommer människor med förminskade känslor att styra så länge som de tjänar pengar på det. Så, fråga och ifrågasätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar