måndag 11 augusti 2014

Piroger

Ja det var vad jag bloggade om för exakt ett år tillbaka. Ibland är det spännande att läsa vad man gjorde för inlägg för länge sedan. Varför det blev ett inlägg om just piroger då minns jag inte, men jag hyllade inte direkt de färdiglagade. Just piroger är verkligen en maträtt som ska lagas hemma. Nu finns det säkert jättegoda som man köper, men jag tänker mer på de där i frysdisken, det är ingen rolig upplevelse.

Man får ett enormt antal träffar när man söker på piroger och det mesta av det som jag bläddrade igenom var recept. Piroger är lite pyssliga att göra kanske, men väldigt enkelt och innehåller inga konstiga ingredienser. Det som är roligt är också att man kan fylla med så många olika ingredienser och verkligen tillfredsställa alla smaker. Man slipper också trista sötningsmedel när man gör dem själv och inte minst den modifierade stärkelsen som behövs för att få fason på bakverken. Det är ju så att mycket av industritillverkad mat är "urvattnad" på både smak och näring samt låg kvalité på ingredienser och därför måste man tillsätta både det ena och det andra trista för att de ska smaka bra.

Gör en kväll till matlagningskväll kombinerat med trevligt umgänge, laga extra mycket, stoppa i kylen och frysen och njut av gott hemlagat med mer smak och näring och inte minst till en mycket billigare penning än om du köper pirogerna eller vad det nu månde vara färdigt. Mat ska vara gott och nyttigt, inte bara fylla upp magen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar