tisdag 19 augusti 2014

English cheddar

Det är namnet på en sorts chips som jag nyligen köpte. Helt okej chips, även om det inte blev någon favorit. Innehållet ser ganska bra ut, men det är svårt att veta vad vissa saker är. Men så är det då och då. Det får bli ett mejl med en fråga om innehållet.

Ingredienser:
potatis
solrosolja
kryddblandning (vasslepulver från mjölk)
salt
ostpulver (med engelsk cheddar)
lökpulver
jästextrakt
socker
aromer
syra (citronsyra)
kryddextrakt (gurkmeja)
vegetabilisk olja

Jag ska fråga vad aromer är och även vad för typ av olja som "vegetabilisk olja" avser. Citronsyra, även kallat E 330 utvinns ofta ur svampen Aspergillus niger. Hur det är i det här fallet vet jag inte. Om det är en okej tillsats ut hälsosynpunkt vet jag inte heller eftersom vissa hävdar att de blir negativt påverkade, medan Livsmedelsverket säger att det inte finns någon negativ hälsoseffekt.

Jag återkommer med svar om aromer och olja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar