torsdag 28 augusti 2014

Hemmagjort sambal oelek

Varför köpa E-nummer-sambal oelek när man kan göra egen? Den håller naturligtvis inte lika länge, men det kan det vara värt och kryddpasta brukar gå bra att frysa. Det här hittade jag på nätet.

Sambal oelek

2 röda chilifrukter
1 vitlöksklyfta
1 msk citronsaft
1 msk äppelcidervinäger
1 tsk salt

Hacka chilin, blanda den tillsammans med övriga ingredienser. Mixa med stavmixer till en slät massa. Häll upp din sambal i en steriliserad glasburk, den borde klara sig 2-3 veckor i kylen.

Jag har inte provat detta recept, men det ska jag göra. Vill man ha lite sötma så är det ju bara att tillsätta lite socker, vilket jag personligen gillar. Däremot så ska jag inte sluta att kolla olika sambal oeleksorter bara för att jag hittade det här receptet. Men det är alltid trevligt med hemlagat hur som helst. Så även om jag hittar bra köpealternativ så tänker jag göra egen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar