onsdag 27 augusti 2014

Sambal oelek, annan sort

Idag köpte jag sambal oelek, men en annan sort än den som jag bloggade om häromdagen. Det var en sort som jag har köpt tidigare och stressad som jag var så tänkte jag inte på att kolla innehållet. Det fanns ingen tid till det just då. Jag hoppas dock att den är tillsatsfri. Märket är välkänt och den sort som man brukar förknippa chilipastan med.

Ingredienser:

mald chilipeppar
salt
vatten
syra (E 260)
kons. Medel (E 211)

Ja, det står faktiskt kons. Medel, men vi struntar i det och tittar på E-numren istället. E 260 är inget annat än ättiksyra, men tyvärr sannolikt syntetiskt framställd. E 211 är en väldigt trist tillsats som kan vara både astmaframkallande och cancerogent. Alltså en tillsats som man bör ha i minnet om man vill undvika och det vill man så klart. Nu handlar ju allt om vilka mängder som man får i sig, men hur vet man att man håller sig inom gränsen och hur vet man att inte samverkanseffekten kan påverka kroppen negativt?

Nej, den här producenten får verkligen ingen reklam för sin sambal oelek. Undrar om man inte kan göra det här livsmedlet själv förresten? Det måste jag ta reda på.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar