söndag 1 december 2013

Ekologisk majonnäs

Som jag tidigare har påpekat så är KRAV-märkt mat ingen garanti för vare sig tillsatsfri mat eller human djurhållning. Men, det är trots allt ett bättre val många gånger och jag handlar själv KRAV-märkt då och då och nu senast när jag köpte majonnäs. Sorten har dock inget föredömligt innehåll, så jag kommer inte att skriva vem tillverkaren är, däremot redovisa ingredienserna så klart.

Innehåll:
rapsolja
äggula (8,5 %)
vatten
vitvinsvinäger
socker
senapsfrö
kryddor
förtjockningsmedel (E 412)
ättika
salt (0.8 %)

Ja ni ser själva, majonnäsen innehåller E 412, en ingrediens som är helt onödig faktisk. Det är vad som också heter guarkärnmjöl och kan ge allergireaktioner hos vissa personer. Det är så trist att man tillsätter sådant som inte är nödvändigt och att det inte är en nödvändig ingrediens vet vi eftersom det säljs majonnäs som är helt tillsatsfri. Enligt min mening borde ekologiska produkter hålla fanan högre än så här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar