söndag 29 december 2013

1848

Nej, jag har inte skrivit fel, chokladen som jag bloggar om idag heter 1848. Vidare så står det Lait noisettes au Feuilleté de Praliné. Den här chokladen fick jag när jag fyllde år i höstas och den var jättegod. Det var ganska nyligen som jag åt upp det sista av chokladkakan (jag fick flera) och sedan så har jag tänkt blogga om den, men glömt bort det. Nu kom jag i alla fall ihåg när det.

Jag har ingen aning om vad den innehåller, men vis av lärdom så utgår jag ifrån att den innehåller mycket mer än bara vad som behövs för att göra choklad.

Ingredienser:

mjölkchoklad 49 % (socker, kakaosmör, mjölkpulver, kakaomassa, laktos och mjölkprotein, arom, emulgeringsmedel (sojalecitin))
pralinékräm 31 % (socker, hasselnötter)
hela hasselnötter 16 %
krisp 4 % (socker, vetemjöl, smörfett, laktos, mjölkprotein, salt, maltmjöl från korn, bakpulver (E 500))

Lecitin, E 322, kan ge negativa reaktioner på vissa personer. Det bästa är kanske att undvika denna tvivelaktiga ingrediens. Jag kan tillägga att chokladen som jag fick inte var någon lågbudgetchoklad och det trista är att tillsatser finns i både dyr som billig choklad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar