lördag 21 december 2013

Pepparkaksdeg

Idag när vi var och handlade så såg jag pepparkaksdeg som låg i en disk i rumstemperatur. Det var ju inte utan att jag blev nyfiken på vad som fanns i degen när den låg som den gjorde. Jag passade på att titta på innehållsförteckningen eftersom jag utgick ifrån att här måste det finnas mycket mer än bara vanliga ingredienser.

I degen fanns förutom E-numret för bakpulver hela fem andra E-nummertillsatser. Återigen, och jag vill inte låta förmer på något vis, så undrade jag vem som köper sådan här deg. Det säger sig ju självt att deg som ligger i rumstemperatur inte kan vara något som man vill äta.

Vill du göra pepparkakor, gör egen deg, för det är inte svårt, jag lovar. Ingredienserna som behövs är få och det är enkelt att göra den. Men jag vet, så här i juletid så är det ibland en del funderande över vad man hinner och orkar göra själv eller väljer att köpa. Men vill du ha pepparkakor så kolla efter tillsatsfri deg, eller köp färdigbakade pepparkakor med få eller inga tillsatser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar