tisdag 10 december 2013

"Nybakat är godast!"

Jag satte rubriken inom citationstecken eftersom det är en rubrik som jag har sett på affischer som har bild på lussekatter som ser riktigt goda ut. Jag vet inte hur många affischer som jag har sett i tunnelbanan idag och eftersom jag håller med om att nybakat är godast så blir jag ju nyfiken på vad som finns i dessa nybakade bullar. Nu har jag på webben hittat vad de innehåller och det var väl som jag trodde, inte var det hembakat och vad som är i sådana bakverk i alla fall:

vetemjöl
vatten
socker
vegetabilisk olja och- fett (delvis härdat)
jäst
ägg
russin
salt
saffran
emulgeringsmedel (E471, E472e
förtjockningsmedel (E412, E422, E415)
surhetsreglerande medel (E330) och aromer

Eller vem slänger i fem E-nummertillsatser i sina hembakade lussekatter? Som vanligt så är inte skrivfelen mina utan kom med vid kopieringen. Det är alltså inte bara innehållet som det slarvas med. Här ser ni alltså vad som kan finnas i nybakat när det inte är hembakat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar