torsdag 5 december 2013

Julmat och hemlagat

Igår skrev jag om vörtbröd och precis som med mycket annat till jul så kan man alltid baka och laga själv. Det blir i princip alltid godare och nyttigare, det är jag övertygad om, dock har jag aldrig fått till bruna bönorna riktigt bra, så jag kan inte skriva alltid, åtminstone inte för egen del. Billigare brukar det bli också, men gör det inte det så köp inte sådant som är billigare än hemlagat. Då är det garanterat något lurt med det. När till exempel köttbullar är billigare än färs, så kan det omöjligt vara köttbullar med bra innehåll och hög kötthalt från djur som har haft det bra.

Apropå djur så har säkert ingen missat grisdebatten som åter har blossat upp. Sådana historier är alltid lika tråkigt och det påminner en om att det är viktigt att tänka på varifrån man köper sitt kött. Tyvärr så är exempelvis nästan all fläskfilé dansk numera och jag har tänkt att jag ska mejla och förhöra mig lite kring uppfödningen.

I övrigt så är det upp till var och en hur duktig man orkar vara. Att stoppa korv till exempel är lite pyssel och många tycker nog att det är överkurs. Nu har jag inte gjort det själv men jag kan ju gissa att det tar en stund. Jag minns faktiskt att mamma och farmor någon gång gjorde det när jag var barn och jag har haft ambitionen att själv göra det någon gång, men jag har inte kommit dit ännu. Men hemmagjord Janssons frestelse blir det och hemlagade köttbullar så klart; det finns vissa saker som bara inte går att tumma på. Du har säkert någon favorit du med som du inte kan tänka dig att köpa utan måste göra själv. För som sagt var: det blir godast så!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar