tisdag 17 december 2013

Julmat och djuren

Ja, den här bloggen handlar egentligen om tillsatser i maten och om det går att hitta mat utan, men ibland kan jag inte låta bli att komma in på annat. Nu när det är juletid så äter vi mycket fisk och kött och framför allt så tänker man då på kossor och grisar men även lamm, som ju är de djur vi äter en hel del av. Även kalkon förekommer och mycket fisk så klart. Välj helst gårdsproducerat om du har möjlighet eller KRAV-märkt. Jag vet att jag har skrivit att KRAV inte är någon garanti för att djuren inte har utsatts för lidande och det jag tänker främst på är givetvis alla grisar som förr kastrerades utan bedövning. Jag hoppas innerligt att det har upphört helt.

Jag skulle önska att vi inte vore så dåliga på att fråga och att sälla krav när vi handlade. Hör dig för om djurhållningen, både i affären och genom telefonsamtal och mejl till både butikerna och uppfödarna. Kolla vad som finns i närheten där du bor när det gäller bönder och gårdsförsäljning. En sak till som spelar in här och det handlar faktiskt om tillsatser. Bra mörat kött och djur som inte är stressuppfödda smakar bättre och då behövs inte tillsatser, så det kan vara en indikator när du ser att kött och fisk har olika E-nummer tillsatta.

Gör det bästa du kan av julmatsinköpen, det mår både du och djuren bra av. Jag vet att pengar spelar in, det gör det för de flesta av oss, men kanske kan vi göra prioriteringar för djurens skull och även för undvikandet av tillsatser. Det tar lite längre tid och funderande, men det är det värt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar