torsdag 12 december 2013

Julskinka

Nu kan man som jag skrev nyligen köpa julskinka utan nitrit om man väljer KRAV-märkt eller om man som tidigare hittar någon lokal handlare som säljer nitritfri skinka och har man letat med ljus och lykta så har det alltså hjälpligt gått att hitta sådan skinka förr, men få har sålt den på grund av bland annat Livsmedelsverket. Affärerna har inte velat ta in den och slakterierna har inte velat sälja nitritfri skinka. Det här är bevis för hur långt det kan gå i hysterin om vad vi kan och bör äta, vad som är farligt och att tillsatser är ett måste. Jo, många hävdar faktiskt det. Jag säger inte emot att vissa kan vara försvarbara, men jag kan ändå känna att många går för långt i sin argumentation. Ska jag vara helt ärlig så anser jag att all mat bör och ska kunna göras utan E-nummer. Sådana alternativ ska finnas och sedan ska det vara upp till mig att bestämma vilket jag vill äta.

Som med många andra saker så har just E-nummer blivit en självklarhet och något som de flesta tyvärr inte ifrågasätter. Påivrarna för tillsatser hävdar också gärna att det går för långt och att tillsatser är en nödvändighet. Tänk att den mat som vi äter inte kan ätas naturlig längre. Visst är det fascinerande att det som man har levt på fram tills nutid inte är ätbart utan konstgjorda tillsatser längre. Har vi blivit så blinda för det här så att vi reagerar på det naturliga istället för tvärtom? Nog känns det så när man hör debatten ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar