torsdag 5 december 2013

Vörtbröd

Jag gillar verkligen vörtbröd och köper det alltid i juletid. Eftersom jag vet att bröd ofta innehåller mer än det nödvändiga så blev jag så glad när jag hittade ett mindre bageri som bland annat skriver så här på sin sajt:

"Det är inte så krångligt egentligen. Det behövs råvaror av god kvalitet och medarbetare med, glöd, engagemang och ett gott handlag. Och så behövs det respekt för att det här med bakning handlar om tid och tålamod. Då blir det gott. Ja och så skall det bakas lokalt, förstås."

Detta måste väl båda gott? Eller...? Nja, inte så gott som jag trodde, för trots att man skryter om sitt lokala och även om tradition då de har bakat sedan 1935, så innehåller brödet emulgeringsmedel. Man kan ju även undra om det verkligen är nödvändigt med citronsyra också. Så här ser hela innehållsförteckningen ut:

Vetemjöl*
rågmjöl*
skållat rågmjöl*
vatten
sirap
vört
maltextrakt (korn)
vegetabiliskt fett
jäst
vegetabilisk olja
salt
kardemumma*
nejlikor*
pomerans*
emulgeringsmedel E471
ingefära*
kanel*
citronsyra
arom
vitamin A och D

Asteriskerna är förresten en markering för allergena ingredienser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar