tisdag 1 maj 2012

Smörgås med mycket innehåll

Senast när jag var på konferens så var det på en färja. Jättetrevligt och kanonmat i restaurangerna, men när jag på dagen blev hungrig och inget fanns öppet så köpte jag en smörgås i receptionen. Jo, de sålde faktiskt smörgås där. Det var en inplastad historia med ost och skinka, inget speciellt med hyfsat god. Lite märkligt namn, rökt skinka ost batong, men smörgåstillverkaren får så klart kalla den för vad den vill. Fast även om namnet är konstigt, så kan jag försäkra att det är inget mot vad innehållet är, för fler tillsatser i en så simpel rätt har jag sällan stött på. Så här ser det ut:

bröd (bl a vetemjöl, vatten, ciabattamjölmix (emulgeringsmedel E 472e, E 322, gluteen, dextros, antioxidationsmedel E 300) växtolja, jäst, salt)
skinka 18 % (griskött 95 %, vatten, salt, kryddor och aromer, stabiliseringsmedel E 450, E 452, E 407, surhetsreglerande medel E 451, aromförstärkare E 621, antioxidant E 301, konserveringsmedel E 250)
ost 12 % (mjölk, salt, syrningskultur, löpe, färg E 160b, konserveringsmedel E 251)
sallad
margarin (vegetabilisk olja, vatten, vegetabiliska fetter, salt, emulgeringsmedel E 471, E 322, surhetsreglerande medel E 500, E 330, aromer, A, D2-vitamin)
paprika

Ingen dålig lista och det även om man bortser från att alla ingredienser står i både bröd, skinka med mera. De där smörgåsarna får de verkligen behålla själva fortsättningsvis. Usch säger jag bara!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar