lördag 5 maj 2012

Vem bryr sig egentligen?

Och då tänker jag på vem som bryr sig om tillsatsfri mat på ställen som kryssningsfartyg, restauranger, konferensanläggningar och andra publika ställen. Även om jag vet att de flesta människor inte bryr sig om vad de får i sig när det gäller E-nummer så har jag ändå känslan av att vi är tillräckligt många som gör det för att de som serverar mat offentligt borde ha ett större medvetande än vad de har och framför allt vilja visa upp sig på ett mer positivt sätt.

Den där smörgåsen som jag i veckan skrev om skulle ju aldrig ha tillverkats om man på rederiet lade vikt vid bra mat. Det spelar ingen roll att det var en inplastad sak som såldes i kaféet och i receptionen. Vid lunchtid var det det enda som stod till buds och då fanns ju alltså inte ens möjligheten att välja något bättre. Förmodligen är man så naiv så man utgår ifrån att ingen av kryssningsgästerna ska läsa vad de har lyckats få in i den där stackars smörgåsen. Hur många som har läst innehållsförteckningen vet jag inte, men jag skulle faktiskt bli förvånad om det bara är jag.

Däremot så skulle jag inte bli förvånad om vi om några år får se reklam som "Endast E-nummerfri mat i vår restaurang" eller "Bara osvavlade aprikoser i våra kex". Man hakar gärna på pk-uttalanden som "klimatsmart" och liknande och det ibland förmodligen utan att egentligen vara så vansinnigt miljöintresserad, men man vågar inte låta bli. Det kommer att bli samma sak här. Mammon styr och innebär det att man måste visa sin medveten om innehållet i det man säljer, ja då gör man också det. För tydlighetens skull så gäller ju inte detta alla, absolut inte, men alldeles för många tyvärr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar