måndag 28 maj 2012

Ekologisk färskost vitlök

Jag har precis ätit något väldigt gott, det är en färskost med vitlök och bara glasburken med den fina etiketten gör att man blir sugen på att prova osten. Nu ska det dock till mer för att få mig som trogen köpare av ett livsmedel och därför kollar vi innehållet. Jag försökte titta i affären, men som så ofta var det knappt synbart det man ville läsa, så jag gör ett nytt försök här hemma. Jag har nämligen märkt att det där skarpa lysrörsljuset inte alltid är till en fördel när man vill läsa innehållsförteckningar.

Så här ser det i alla fall ut:

pastöriserad mjölk och grädde
vitlök
salt persilja

Fantastiskt! Inget mer än detta och osten smakar så gott. Jag kommer osökt att tänka på en storsäljare på färskostsfronten, visserligen god, men med E-nummer och alltså en ost som förvånar mig att den säljer så bra. Enda förklaringen måste vara att folk inte har läst och jämfört.

Den här goda osten kommer från märket Castello. Det är Arla foods i Danmark som tillverkar den, så den har inte åkt allt för lång väg, även om man borde kunna göra den även här, men sedan har vi ju det där med konkurrens, export och import. Prova den här osten om du inte har gjort det tidigare. Glasburken går också att använda som ett litet glas när innehållet är slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar