tisdag 15 maj 2012

Kristyr

Vit kristyr är inget jag brukar använda, men jag fick en tub av dottern i vintras och nu tänkte jag att det var dags att faktiskt titta på innehållet i den. Jag har ingen större förhoppning om att det är ett livsmedel rent från E-nummer, för det brukar inte sådant som har med bakning att göra vara. Å andra sidan, hur stora mängder kristyr kan man sätta i sig? Å det tredje: även om det är små mängder, varför skulle det inte kunna vara tillsatsfritt?

Ibland undrar jag om tillverkarna av olika produkter har glömt att det finns något som heter "naturligt"? Man utgår ifrån att det inte går att tillverka något ätbart om det inte finns konstgjort framställda tillsatser. Ja kanske inte riktigt, men nära på ibland. Jag har själv fått svaret att det inte går att tillverka diverse saker utan tillsatser vilket naturligtvis är trams.

Men, vad innehåller nu denna kristyr? Jo följande:

socker
stärkelsesirap
vatten
emulgeringsmedel (E 471)
konserveringsmedel (E 202)

E 202 kan ge överkänslighetsreaktioner, så för vissa personer kanske det finns anledning att vara försiktiga och det är ju just det som är problemet: man vet inte alltid hur man eventuellt kommer att reagera. Därför säger jag det återigen: det är bättre att undvika sådant som kan påverka kroppen negativt. Men så länge vi konsumenter handlar det som finns i butikerna även när vi inte borde, så kommer de att finnas kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar