torsdag 31 maj 2012

Handelns ansvar

Jag kan inte släppa fläskytterfilén/fläskkotletten ut tankarna och det jag nu funderar på är vilket ansvar som handel och livsmedelsproducenter har. Det är många som har ansvar för hur vi mår och vad vi äter, men självklart är det först och främst vårt eget personliga ansvar; dock är det så att för att vi ska kunna göra bra val så måste vi ha tillgång till bra livsmedel. Fläskköttet som jag köpte är inte ett sådant exempel och absolut inte med tanke på att det var socker tillsatt. Just socker är ett av vårt största problem när det gäller vad vi äter. Att tillverka och sälja mat är självklart ingen välgörenhet, men jag tycker nog att de som finns i branschen har ett visst ansvar. Jag vet också att många av dem själva håller med och av nyfikenhet gick jag in på sajten som tillhör producenten av fläskytterfilén. Det är de själva som säljer den dessutom. Så här skriver man:

"Ansvarsfullt handlande

Vad ska vi äta idag? Är det klimatsmart? Var kommer köttet ifrån och hur påverkar det min hälsa? Varje dag ställa vi inför stora och små frågor om mat. Vi på XXX vill göra vardagen lite enklare genom att ta vårt ansvar för miljö och samhälle. XXX:s Goda Affärer är vår ledstjärna i arbetet.

Mat och måltider är en daglig källa till näring, samvaro och glädje. Men mat väcker också frågor. Hur påverkas vår miljö av produktionen? Hur ser vi till att mänskliga rättigheter följs även när vi köper produkter från andra världsdelar? Vilken mat är bra för hälsan och hur gör den som blivit matöverkänslig? För XXX är alla frågorna viktiga. Vi är helt övertygade om att god lönsamhet går hand i hand med att ta ansvar för både miljön och människan. Därför arbetar vi varje dag för att vara med och bygga ett långsiktigt hållbart samhälle som står sig till kommande generationer. Om vi tar vårt ansvar idag, så gör vi samtidigt morgondagen lite enklare."

Stämmer det med innehållet i köttet? Sannerligen inte! Efter att ha läst det här så är jag ännu mer nyfiken på nästa svar och jag kommer verkligen inte att ge mig utan se till att det blir ett svar också. Nu har de varit snabba med att återkomma, men det sista svaret var lite avsnoppande, så jag tror inte att de vill ha någon mer mejlväxling med mig, så risken är att jag får påminna dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar