tisdag 29 maj 2012

Leverpastej bredbar

Det händer att jag köper leverpastej, även om det inte är ofta och jag har skrivit om det förut och konstaterat att det finns en hel del i som man gärna klarar sig utan. Idag köpte jag en sort som jag inte har provat tidigare och jag ska som vanligt ha den i smörgåstårta då det ger en väldigt bra smak och balans till alla smaker dessutom. Jag ska väl i ärlighetens namn säga att jag inte har några stora förhoppningar på innehållet, men jag ska ge den en chans i alla fall.

Innehållsförteckning:

fett fläsk 35 %
lever 34 %
vatten
potatismjöl
mjölkpulver
socker
salt
potatisfibrer
stabiliseringsmedel (E 472)
dextros
kryddor (bl a vitpeppar och muskot)
vaniljsocker
antioxidationsmedel (E 301, E 300)
konserveringsmedel (E 250)

Ja vad ska man säga (suck)! Och dextros? Den smaken gillar jag inte för den ger en konstig bismak. Det måste finnas bättre leverpastejer; däremot så är jag glad att inte hitta bindväv i, för det var verkligen poppis att blanda ner för bara något år sedan. Jag måste verkligen läsa mer noggrant nästa gång, eller rättare sagt läsa innan jag handlar. Nu hann jag inte det för jag var tvungen att gå vidare till jobbet, men när man inte är lika stressad så ska man självklart läsa bättre när innan man köper maten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar