onsdag 2 maj 2012

Mejl om tillsatssmörgåsen

Efter att jag hade gjort mitt inlägg igår så skickade jag ett mejl till rederiet som hade sålt tillsatssmörgåsen. Så här skrev jag:

Hej,

Jag kryssade nyligen med er och maten som serverades i restaurangerna var verkligen bra och alla (vi var ett större sällskap) var mycket nöjda. Däremot så tycker jag att det var dåligt att till och med kaféet höll stängt vid lunchtid. Det enda som stod till buds var en smörgås som såldes i receptionen. Det lite udda namnet på den var ”rökt skinka ost batong”, men det är inte det jag mejlar om utan dess innehåll. Ska verkligen allt detta behöva ingå i en stackars ost- och skinksmörgås?:

bröd (bl a vetemjöl, vatten, ciabattamjölmix (emulgeringsmedel E 472e, E 322, gluteen, dextros, antioxidationsmedel E 300) växtolja, jäst, salt)
skinka 18 % (griskött 95 %, vatten, salt, kryddor och aromer, stabiliseringsmedel E 450, E 452, E 407, surhetsreglerande medel E 451, aromförstärkare E 621, antioxidant E 301, konserveringsmedel E 250)
ost 12 % (mjölk, salt, syrningskultur, löpe, färg E 160b, konserveringsmedel E 251)
sallad
margarin (vegetabilisk olja, vatten, vegetabiliska fetter, salt, emulgeringsmedel E 471, E 322, surhetsreglerande medel E 500, E 330, aromer, A, D2-vitamin)
paprika

Gluteen är jag inte bekant med och jag hittar det inte på webben heller, vad är det för något? A antar jag är en vitamin? Angående osten, måste den vara färgad? När det gäller aromförstärkare, varför tillsätts det? Har det att göra med att skinkan är så hårt processad då smaken har försvunnit? Att jag ställer alla frågor till er direkt beror på att ni har rederiets namn på förpackningen, så jag antar att smörgåsen är gjord för er. När det gäller dextros, varför tillsätts det, kan man inte använda vanligt socker? Det finns ju forskning som visar på att dextros är fettbildande, vilket vanligt socker inte är på samma sätt. Smaken på dextros är dessutom sämre.

Även om jag har många och kanske inte helt enkla frågor så hoppas jag att ni tar er tid att besvara mitt mejl.

Hälsningar Katharina Wallenborg


Jag hoppas verkligen att de svarar och att de inte tolkar mitt mejl som snorkigt, för det är inte alls meningen med det. Vi får se om jag hör av dem och kan berätta varför alla dessa tillsatser anses nödvändiga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar