måndag 21 maj 2012

Nya kakor

Jag har på senaste tiden sett stora annonser om nya kakor. Man blir ju lite nyfiken; vad kan dessa innehålla? Satsar man på nytänkande, eller kör man E-nummerkakor som förr? Jag loggar in på tillverkarens sajt och söker på nyheter och får mycket riktigt upp kakorna som jag sett annonser om. För att jag som konsument lätt ska hitta så finns en knapp med texten "Produktinfo
Här hittar du mer information om smaker, näringsinnehåll och allergi". Toppen, då är det bara att klicka vidare och om det är rena kakor eller tillsatskakor.

Men så lätt var det inte, för det man får upp är ett antal kaksorter och visst, information finns det, men inte den man vill ha utan följande:

Näringsvärde per 100 g
Energi KJ (Kcal) 2100 (500)
Protein 4,4 g
Kolhydrater 69 g
Varav sockerarter 35 g
Fett 23 g
Mättat fett 15 g
Enkelomättat 5,5 g
Fleromättat 1,8 g
Transfetter 0 g
Kostfiber 1,3 g
Natrium 0,3 g

Varför känns det som att man inte vill visa innehållsförteckningen för lättvindligt och varför skriver man ut en ingrediens som inte ens finns (transfetter)? Jag försöker gå en annan väg för att hitta innehållet i kakorna men det verkar inte finnas någon sådan. Märkligt... Det gör en ju bara ännu mer misstänksam än vad man var från början då man i alla fall tänkte att man skulle ha ett öppet sinne utifall att...

Jag mejlar dem och sedan får vi se om de släpper ifrån sig informationen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar