tisdag 22 maj 2012

Kakor, mejl och svar

Det blev ett mejl igår i samband med att jag bloggade om kakorna och så här skrev jag:

Hej, jag har på olika sätt försökt hitta innehållsförteckningen till era nya ballerinakakor, men trots att det står att man kan hitta information om innehåll så finns det ingen information om det utöver att de t ex inte innehåller transfett och att det är 69 gram kolhydrater osv. Var kan jag läsa vad kakorna är bakade av?

Hälsningar Katharina Wallenborg


Svaret kom snabbt, så här kan ni läsa det:

Hej och tack för Ditt mail!

Alla ingredienser deklareras alltid på förpackningen.

Ballerina Fylld Cookie Original:
Ingredienser:
Nougatfyllning 28 % (socker, vegetabilsk olja, hasselnötter 13 %, skummjölkspulver, fettreducerat kakaopulver, emulgeringsmedel (sojalecitin), arom), vetemjöl, socker, mörk choklad 15 % (socker, kakaomassa, kakaosmör, glukossirap, emulgeringsmedel (sojalecitin)), vegetabilsk olja, havremjöl, smör, bakpulver (E450, natriumbikarbonat), laktos, äggpulver, salt, arom. Kan innehålla spår av andra nötter än hasselnötter och lupin.

Ballerina Fylld Cookie Choko:
Ingredienser:
Chokofyllning 28 % (socker, vegetabilisk olja, fettreducerat kakaopulver, kakaomassa, emulgeringsmedel (sojalecitin)), vetemjöl, socker, mörk choklad 15 % (socker, kakaomassa, kakaosmör, glukossirap, emulgeringsmedel (sojalecitin)), vegetabilisk olja, havremjöl, fettreducerat kakaopulver, bakpulver (E450, natriumbikarbonat), laktos från mjölk, kakaopulver, salt, arom. Kan innehålla spår av ägg, nötter och lupin.

Med vänlig hälsning

XXX AB

Boel Regnell


Det var som sagt väldigt snabbt svarat och jag förstår självklart att innehållsförteckningen finns på paketen, men har man en webbplats så utgår i alla fall jag ifrån att man även ska hitta den där. Men när jag läser innehållet så förstår jag varför. Trist att nya livsmedel inte är bättre.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar