torsdag 17 maj 2012

Fläskytterfilé

Jag köpte nyligen fläskytterfilé från en producent som jag vet inte kastrerar sina grisar utan bedövning. För mig är det viktigt att man inte gör på annat sätt, även om det sedan finns mycket mer att önska av dessa sorgliga djurfabriker. Men hur som helst, det jag ville skriva om var att fläskytterfilé inte alls bara behöver vara just det som står med stora bokstäver på etiketten.

Tittar man längst ner i det finstilta så står följande: "Kötthalt 90 %". Vänder man sedan på förpackningen så får man veta att förpackningen med kött innehåller även följande:

benfri kotlett av gris 90 %
lake (vatten, salt, antioxidantmedel (E 331, E 301), socker)

Alltså, jag ville inte ha 10 % vatten med suspekt innehåll. Jag köpte griskött, punkt! Kött med tillsatt vätska tenderar ofta att bli kokt istället och även om det inte blir det så vill jag inte betala för vatten. E 331 är salt av citronsyra och ett antioxidationsmedel och E 301, alltså natriumaskorbat är ett annat dito. Man använder ofta det här för att ge köttet röd färg. Men jag hade utan tvekan valt ett gråare kött som varit rent. Att sedan tillsätta socker är ju bara dumheter, det får vi i oss så det räcker och blir över i alla fall.

Det är alltså uppenbart att kött inte alltid är enbart kött och att även här måste man vara uppmärksam och läsa. Naturligtvis blir det ett mejl till XXX om det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar