fredag 18 maj 2012

Fiberrika hamburgerbröd

Ja det köpte jag idag när ungarna och jag skulle göra hamburgare. Och jo jag vet... Hemgjorda hamburgerbröd blir godare och man vet vad som är i dem. Men det är inte alltid man har tid och lust att baka också och då det var hur många år sedan som helst sedan jag började göra mina egna pannbiffar och på senare år även dressingen, så blir det lite pyssel ändå även om det går ganska snabbt.

Bröden var ändå helt okej i smaken, men jag tror nog att det är godare utan fibrer till hamburgare. Men de var väldigt färska och hamburgerbröd har en tendens att lätt smaka lite torrt. Däremot kunde innehållet ha varit bättre. Så här ser det ut:

vetemjöl
vatten
kruskakli
sirap
havrekli
vegetabilisk olja (rapsolja)
jäst
surdegspulver av vete
salt
majsstärkelse
emulgeringsmedel (vegetabiliskt E 471, E 481)
mjölbehandlingsmedel (E 300)
enzym

E 481 har jag faktiskt inte stött på i något som jag har bloggat om tidigare. Namnet är natriumstearoyl-2-laktylat, vilket inte säger mig någonting. Genom sökning på nätet så förstår jag att det är en syntetiskt framställd tillsats, men jag hittar inte mycket mer information om den på sajter som jag vet är trovärdiga. Det går alltid att hitta saker om tillsatser, men jag skriver aldrig något på bloggen som jag inte kan försvara och därför vill jag veta att den källa jag använder mig av är seriös. Bland annat söker jag därför på livsmedelsverkets sajt och även EFSA:s, men det är tunt med information tyvärr. Dock kan jag konstatera att de här bröden innehåller mer än vad de borde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar