lördag 2 juni 2012

Palmolja

Nu är det ett tag sedan som jag skrev om palmolja, men jag har gjort det några gånger eftersom jag anser att det inte ska användas såvida palmerna inte är odlade på ett bra sätt. Min blogg handlar visserligen främst om E-nummer och hur lätt eller kanske mer korrekt, svårt, det är att undvika dessa. Men på resans gång har jag stött på mycket mer än tvivelaktiga E-nummer och jag har bland annat kommit till insikt om att palmolja ska undvikas såvida den inte är ekologiskt odlad och det är den oftast inte.

Just palmolja finns i otroligt många produkter och det retar mig verkligen då jag anser att man även som näringsidkare har ett ansvar. Det är inte fel att tjäna pengar på saker, men det får inte gå så långt så att naturen skövlas i detta syfte. Personligen skulle jag aldrig köpa in något och sälja som innehöll palmolja odlad på felaktigt sätt, men det verkar majoriteten av handlare inte bry sig om.

Fast det börjar hända saker. Så här säger till exempel Lidl:

Lidl har med stort intresse tagit del av innehållet i den WWF-rapport om ”hållbar palmolja” som nyligen publicerades. Lidl är sedan länge aktiv inom detta område och har två föresatser:

- Vi undviker palmolja som ingrediens/vid produktion
- Vi ställer om till hållbar palmolja

Vidare kan man läsa på deras webb att:

En del av bakverken och kakorna i vårt egenmärkessortiment har redan ställts om till hållbar palmolja (Mass balance). Senast i april 2012 kommer merparten (mer än 75 %) av det totala egenmärkessortimentet av bakverk och kakor att ha ställts om (Mass Balance).

Det finns mer att läsa om det här och de jobbar verkligen för att fasa ut icke hållbar palmolja. Stort tack till Lidl för det!

1 kommentar:

  1. Ekologiskt odlade palmer eller inte - spelar mindre roll, för det är orangutangens livsrum - regnskogen - som skövlas för plantagerna!

    SvaraRadera