söndag 10 juni 2012

Biskvier

När det för ett par veckor sedan var Mors dag så hade äldste sonen köpt med sig biskvier från ett välkänt märke. De smakade precis som biskvier brukar så jag har alltså inget att anmärka där, men jag är däremot tveksam till om innehållet fyller mina förväntningar.

Innehållsförteckning:

socker
mandel
vegetabiliskt fett
vatten
glukossirap
kakaopulver
äggvitepulver
förtjockningsmedel (guarkärnmjöl)
emulgeringsmedel (vegetabiliskt E 471, sojalecitin)
stärkelse
salt
aromämnden (vanillin)

Inte ens riktig vanilj som smaksättare, dåligt! Och allt annat som finns med i de små godbitarna. Nu är det lite omständligt att göra biskvier själv och med tanke på att de flesta av oss inte äter dessa allt för ofta, så är det nog helt okej att ta en då och då, men har man till exempel anlag för vissa allergier så kanske man ska vara försiktig då vi vet att guarkärnmjöl kan vara ett problem för vissa och alltså är en allergen (ett ämne som kan ge en allergisk reaktion).

Nej, jag tror att jag kommer att äta dessa kakor med sparsamhet framöver, däremot så var det så klart snällt av sonen att köpa med dem och vi är ju inga fanatiker här hemma angående E-nummer. Det känns bara trist att det ska vara så svårt att hitta alternativ om man vill slippa onödiga tillsatser, för det är det verkligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar