söndag 3 juni 2012

Seafoodsticks

Eller surimi som jag hellre kallar dem, speciellt som "sticks" inte fungerar i svenskan och jag är nog lite språkpolis får jag erkänna. Hur som helst så tänkte jag att vi skulle gå igenom innehållsförteckningen på dessa "fiskpinnar". Den gör ingen glad, det kan jag lova och ni som har följt min blogg och har gott minne vet att jag sällan äter sådant här, men det är väldigt gott på smörgåstårta så ibland (ja, snarare väldigt sällan faktiskt) så köper jag dem ändå.

Innehållsförteckning:

fisk
vatten
vetestärkelse
socker
salt
sorbitol
äggviteämnen
krabbextrakt
kryddor
färgämne (E 120)
vatten
salt
ättika
citronsyra
konserveringsmedel (E 211, E 202)
smakförstärkare (E 621)
sötningsmedel (E 954)

Jag har skickat ett mejl till tillverkaren och så här skrev jag:

Hej, jag köpte era seafoodsticks och upptäckte att det fanns väldigt mycket mer än bara fisk och övriga nödvändiga ingredienser i dem. Måste de verkligen innehålla alla dessa tillsatser? Det gör ju att man inte kan äta dem lika ofta som man skulle vilja om man av olika anledningar (hälso- eller etiska skäl) inte vill köpta livsmedel med mer än det som verkligen behövs som ingredienser. Vad rekommenderar ni från ert sortiment om man vill äta tillsatsfritt? Jag har varit in på er webb, men det verkar inte som att man kan få den informationen på det viset, så jag frågar via mejl istället när jag ändå skriver om seafoodsticksen.

Hälsningar Katharina Wallenborg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar