torsdag 21 juni 2012

Strutglass

Glass har jag skrivit om tidigare och nu i sommartider äter många mer glass än annars. Jag gick in på sajten för en av våra största glasstillverkare och kikade på en klassiker, en strutglass som jag själv har gillat sedan den kom för decennier sedan.

Innehållsförteckning:

koncentrerad skummjölk
vegetabiliskt fett
socker
vetemjöl
glukos-fruktossirap
helmjölkspulver
vasslepulver
rostat ris
fettreducerat
kakaopulver
kakaomassa
vetestärkelse
emulgeringsmedel (sojalecitin, mono- och diglycerider av vegetabiliskt fettsyror, ammoniumfostatider)
smörfett
stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl, karrragenan, guarkärnmjöl, gummi arabicum)
färgämne (sockerkulör)
arom
härdat vegetabiliskt fett
salt

Vilket innehåll! Det är ju inte så att man blir sugen på den här sorten igen. Men jag är rädd att andra glassar i deras sortiment är lika E-nummerstinna de med tyvärr. Nu har man här valt att inte skriva ut E:na, men tillsatserna är utskrivna med namn och efter att ha läst innehållsförteckningar i flera år nu så har jag lärt mig att se när de saknas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar