torsdag 14 juni 2012

Svar om köttet!

Nu gick det snabbt att få svar. Jag påminde på onsdagen och igår kom det. Naturligtvis har jag tackat, men jag vet inte om jag är helt nöjd med det i alla fall. Visst förklarar det en del, men jag har inte blivit övertygad om tillsatsernas förträfflighet i alla fall. Om köttet är så segt så det behöver vatten i sig för att gå att äta så tycker jag nog att man kunde sälja det som kokkött. För övrigt så innehåller väl inte kotlett med ben vatten och E-nummer? Fast då är det ben och lite fett kvar, så det hjälper väl till. Men strunta då i att ta bort det innan köttet säljs så är ju problemet löst. Det här är i mina ögon inget annat än ett nytt försäljningsknep då man inte säljer köttet som benfri kotlett utan fläskytterfilé.

Så här skrev de i alla fall:

Hej!

Tack för att du har hört av dig till oss.

XXX:s fläskytterfilé av benfri kotlett innehåller förutom benfri kotlett även en lakeblandning. Lakeblandningen innehåller vatten, salt, socker och antioxidationsmedel (E331 och E301). Kotlett är en detalj som inte innehåller så mycket fett och blir därmed lätt torr vid tillagning. Genom att tillsätta lakeblandningen upplevs köttet mer mört och är lättare att laga till utan att kotletten blir torr. Vår fläskytterfilé av benfri kotlett lämpar sig därför bra att tex lägga på grillen till skillnad från vanlig kotlett.

Socker och salt används för att förhöja smaken men har också en vätskehållande förmåga. Det gör att vätska hålls kvar i köttet som därmed blir mört och saftigt. Antioxidationmedel tillsätts för att förhindra oxidation/härskning. Härskning bidrar bla till illaluktande och illasmakande ämnen men hjälper också till att stabilisera färgen på köttet. Antioxidanter hjälper också till att bevara vissa vitaminer. Genom att tillsatta antioxidationmedel förlänger man därmed hållbarheten på produkten.

Vi skriver ut köttmängden i % på framsidan av förpackningen så att kunden kan göra medvetna val. I detta fall är köttinehållet 90%.

Du är alltid välkommen att höra av dig till oss. Vi hjälper gärna till!

Med vänlig hälsning

XXX Kundkontakt
Marjut Svensson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar