tisdag 19 juni 2012

Kex med äpple- & kanelfyllning

Kakor med andra ord! Jag köpte sådana till sonen idag plus annat fikabröd. Lite kände jag mig nog som en dålig mamma, men nu är det som det är. Han gillar kakor och till mitt försvar får jag säga att det är ytterst sällan som jag köper fikabröd. Det var stressigt när jag handlade och först nu sitter jag här och ska ta reda på vad dessa kakor innehåller. Jag har väl inte större hopp om dessa än några andra vad det gäller innehållet, men de ska i alla fall få en chans innan jag gnäller.

Innehållsförteckning:

vetemjöl
äpple-kanelkräm 25 % (socker, vegetabilisk olja och fett (palm-, kokos- och palmkärnolja, mjölksocker, druvsocker, vasslepulver, kanel, skummjölkspulver, aromämnen, emulgeringsmedel (rapslecitin))
socker
vegetabiliska olja och fett (palm-, kokos- och palmkärnolja)
glukossirap
salt
emulgeringsmedel (rapslecitin)
bakpulver (E 450, E 500, E 503)
ägg
aromämne
rosmarinextrakt
färgämne (betakaroten)

Ja vad ska man säga? För det första så var det en mycket rörig innehållsförteckning och för det andra, vilket trist innehåll! Dessutom, vart är äpplena? Det enda som ska föreställa äpple är aromämnet. Nu har jag lärt mig att aromämne kan vara naturligt, men ska det vara äpple i så ska det väl inte vara genom något aromämne? Dessutom står det att det är äppelfyllning och det kan jag verkligen inte hålla med om. Får man ens göra så här?

Det är en del trista E-nummer i, även om man väljer att inte skriva ut dem, men det är dessutom palmolja i och det gillar jag verkligen inte. De här kakorna blir en engångsföreteelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar