måndag 30 april 2012

Majonnäs från Änglamark

Det är förvånande hur snabbt dagarna går. Jag trodde verkligen inte att det var i onsdags som jag gjorde mitt tidigare inlägg; pinsamt!

Hur som helst så var det inte det som jag skulle skriva om, utan att jag faktiskt har hittat en ny sorts majonnäs utan E-nummer. Det är inte självklart att man gör det och en av Sveriges största stormarknader som vi har här i krokarna har inget sådant alternativ alls, vilket jag finner ganska anmärkningsvärt faktiskt. Förra veckan var jag i alla fall och handlade då jag skulle göra smörgåstårta och tiden och orken var knapp så jag köpte majonnäsen. Jag frågade om de hade tillsatsfria alternativ och expediten var osäker men gick och tittade och såg att de hade en sort som var ren och det var deras egen Änglamark.

Majonnäsen är alltså tillsatsfri plus att den är ekologisk så det var två bra saker med den. Om man skulle ha fått önska något mer så hade det blivit att förpackningen varit större och inte i metall, men man kan kanske inte få allt. Däremot så tror jag att det kommer ju mer krav vi konsumenter ställer.

Innehållet? Så här ser det ut:

vegetabilisk olja 78 %
vinäger
vatten
äggulepulver
socker
senap (vatten, senapsfrö, socker, vinäger, salt)
salt

Äggulepulver är jag inte bekant med men det är i alla fall ingen "tillsats". Sedan kan man alltid undra hur den har tagits fram. Dock ser jag på nätet att det är torkad äggula, så det verkar helt okej. Smaken på majonnäsen är som vanlig majonnäs. God med andra ord!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar