tisdag 17 april 2012

Grillkrydda

För ett tag sedan fick jag en burk grillkrydda av dottern. Den är lite starkare och den smakar riktigt bra. Men jag är lite skeptisk, för jag har sedan länge tillbaka upptäckt att kryddblandningar brukar innehålla även annat än kryddor.

Innehållsförteckning:

salt
lök
paprika
smakförstärkare (E 621)
svartpeppar
tomat
klumpförebyggande medel (E 551)
selleri
vitlök
andra kryddor

E 621/mononatriumglutamat klarar vi oss alldeles utmärkt utan och det är bedrövligt att det är tillsatt i en kryddblandning som säkert är väldigt populär då det är ett av våra mer kända kryddmärken som säljer den. Vidare har vi E 551 kiseldioxid som är ett naturligt mineral och där hittar jag inga hälsorisker. E 621 däremot kan bland annat ge halsbränna, yrsel och huvudvärk med mera. Givetvis är det små mängder som man får i sig och risken är därför liten, men jag tycker ändå att man ska undvika tillsatser som kan påverka hälsan negativt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar