söndag 15 april 2012

Modifierad stärkelse i sås

Jag har funderat på den där såsen som jag skrev om igår och även på andra produkter som den finns i. När man tänker på hur processen att ta fram stärkelsen går till, så är det egentligen märkligt att det är tillåtet att äta slutresultatet, även om mängderna man får i sig är små. Det känns så oetiskt. Jag kommer att mejla till tillverkaren av såsen och fråga om ingrediensen och tillverkningen av den.

För övrigt så ser jag att jag inte för allt så länge sedan la ut informationen från Äkta vara, alltså har jag nu gjort det två gånger, men det är inte hela världen, snarare behöver man påminnas om sådant här så man inte bli blind för det osannolika i hur livsmedelsindustrin faktiskt ser ut.

Hur som helst så ska jag nu skicka det här brevet via mejl:

Hej,

Jag ser att ni använder modifierad stärkelse i en del av era produkter. Är den framtagen på vanligt sätt med hjälp av kemikalier? Finns det några rester kvar när stärkelsen tillsätts maten i så fall?

Hälsningar Katharina Wallenborg


Vad tror ni? Är det här ett brev som hamnar högt i högen av "mejl att svara på"? Vi får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar