söndag 4 juli 2010

Yoghurt

Jag var nog lite snabb i vändningarna när jag handlade yoghurt senast, för jag läste inte så speciellt noga ser jag nu när jag sätter mig ner för att titta på vad den innehöll. Jag hade nämligen köpt med mig fettfri yoghurt. Endast 0,1 procent fett var det i. Inte undra på att listan av tillsatser var extra lång. Nu kan den vara det ibland ändå om det är smaksatt yoghurt, men att den var fettfri bättrade ju inte på innehållet om jag säger så. För vad tycks om denna (inte speciellt imponerande) uppradning av ingredienser:

högpastöriserad skummjölk
bärberedning: jordgubb 6,6 %
förtjockningsmedel (hydroxipopyldistärkelse, xantangummi, karragenan)
färg (karmin)
aroniakoncentrat
naturliga aromer
aspartam
acesulfarn K
antioxidantmedel: natriumcotrater, citronsyra
vitamin C (30 % RDI)
vitamin E (30 % RDI)
skummjölkspulver
gelantin
yoghurtkultur

Oj! Detta har vi alltså ätit och det mesta vet man lite eller inget om skulle jag vilja säga. Jag mejlar tillverkaren direkt och ber om en förklaring så att jag som vanlig konsument kan förstå vad jag faktiskt äter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar