söndag 18 juli 2010

E 553b och FHI

Tidigare idag när jag funderade på min blogg och svaret från livsmedelsverket om E 553b, så kom jag att tänka på folkhälsoinstitutet. Jag har skrivit till dem tidigare och jag fick den ena gång hänvisning till livsmedelsverket, den andra inget svar alls. Fast det skadar inte att försöka igen och ett av deras 11 folkhälsomål rör faktiskt vår kost, så någon kommentar borde man kunna förvänta sig.

Nedanstående brev har jag alltså mejlat till dem och det är samma som till livsmedelsverket.

Hej,

Jag hittade följande färgämne i en strösselburk som jag nyligen har köpt: klumpförebyggande medel (E 553b). Nu äter vi inga stora mängder strössel här hemma, så jag är inte så väldigt orolig för innehållet, men trots allt så sökte jag på nätet och fann att det tros kunna framkalla magcancer. Vad säger folkhälsoinstitutet om det? Är risken överdriven eller stämmer påståendet, bara att det är så små mängder som vi får i oss, så man därför anser att det är ofarligt?

Hälsningar Katharina Wallenborg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar