lördag 10 juli 2010

Gult flaggströssel

Ja det står visserligen ”flagg strössel” och uppenbarligen har etiketten passerat mångas ögon utan att någon har sett eller brytt sig om särskrivningen. Men nu var det innehållet som var det primära även om jag inte kunde låta bli att kommentera slarvet.

Sonen gjorde så fina kakor på nationaldagen och med hjälp av strössel så gjorde han svenska flaggor på alla. Så här ser innehållet ut i det gula strösslet:

socker
dextros
glukossirap (vete, glutenfri)
vegetabiliskt fett (palmolja)
arom
färgämnen (E 101, E 160a)
klumpförebyggande medel (E 553b)

Givetvis så är det inte lika viktigt med strössel som med till exempel sylt, ost, oliver och annat som man äter oftare, men det känns ju alltid bra ju bättre innehållsförteckningen ser ut. Den här är väl si sådär får man lov att säga. Vad finns det för något E-nummer som inte har förekommit i bloggen tidigare? Ja först E 101, eller riboflavin som det heter. Det framställs oftast syntetiskt och lär inte vara någon fara för hälsan. Det borde det inte heller för det är samma sak som vitamin B2.

E 160a har jag nyligen skrivit om och det var inte heller skadligt så vitt jag kunde se när jag sökte på det.

Till sist har vi då E 553b, eller talk som det också heter. Det är visserligen naturligt, men läser man på äkta varas sajt så menar de att det kan framkalla magcancer. Stämmer det så är det ju hemskt. Läser man på annat håll på nätet så sägs cancerriskerna vara överdrivna. Jag kommer att mejla livsmedelsverket och höra hur deras syn på det här är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar