lördag 13 juni 2009

Tillsatser

I förrgår kom svaret från livsmedelsverket där jag efterlyste mer fakta kring E-numren. Jag fick en hänvisning till deras hemsida, men jag har inte hunnit läsa så ingående ännu. Det jag har läst hittills har i alla fall inte svarat på mina frågor och jag är inte säker på att jag kommer att hitta svaren på deras sida heller.

När vi handlade igår så tänkte vi att vi skulle köpa skinka. Jag vet sedan tidigare hur svårt det är att hitta "ren" skinka i skivor och efter att ha tittat på flera paket så frågade jag expediten om hjälp. "Finns det verkligen bara en sorts lufttorkad skinka som inte har tillsatser?" undrade jag. Han började leta själv och visade deras kravmärkta skinka, men inte ens den var utan tillsatser.

Däremot hade de nyligen haft det berättade han, men de fick kasta skinkan efter ett tag trots att den inte var dålig, för kunderna ville inte ha den då färgen blev grå. Inte så aptitligt kanske, men det är ju intressant att vi hellre äter sådant som riskerar att skada vår hälsa bara för att färgen är fin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar