onsdag 10 juni 2009

Matjessill

Först kan jag berätta att jag fick svar från folkhälsoinstitutet och de hänvisade till livsmedelsverket, vilka jag har skrivit till men inte fått ordentligt svar ifrån. Jag får prova igen.

I alla fall: Snart är det midsommar och ingen midsommar utan sill! Jag har handlat flera sorter idag och bland annat matjessill. Vad kan det vara mer än sill och kryddor i burken? Måste kolla.

sillfiléer
socker
salt
syra (ättika)
vinättika
konserveringsmedel (E 211, mjölksyra, E 251)
dill
kryddor (bl a kanel, muskot, oregano, peppar)

Jag är inte helt säker på vad konserveringsmedlen innebär, så det måste jag ta reda på. Naivt nog trodde jag att konserven (burken) var en konservering i sig självt, men så är det visst inte. Fast å andra sidan, ska sillen hålla sig ända till november -10, vilket den gör, så behövs det ju lite hjälp på vägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar