måndag 8 juni 2009

E 450 natrium-, kalium- och kalciumdifosfater

Ett av E-numren som fanns i skinkan var E 450 och när jag söker på nätet efter mer information om det här så får jag fram att det är ett stabiliserings-, konsistens- och vattenbindande medel som framställs syntetiskt. Anledningen till användandet är att man kan binda vätska och helt enkelt tjäna mer pengar på det sättet. Det behövs ju inte lika mycket kött då om man till exempel tillverkar korv. Men nu var det skinka som det handlade om och ni som läste tidigare i min blogg såg att det var följande anledning till E-tillsatsen: Stabiliseringsmedel är för att skivorna ska hålla ihop och inte gå sönder. Ja det var förklaringen från fabrikanten, men jag tycker nog att det verkar konstigt om skinkan skulle falla i bitar utan syntetiskt framställda ämnen.

Det är faktiskt inte helt förvånande att man gör så här, men det är i allra högsta grad oetiskt enligt mitt synsätt. Går det att hitta skinka utan den här tillsatsen då? Det ska bli intressant att se. När jag för några månader sedan letade i hyllorna på en stormarknad så fann jag endast en sort som inte hade några tillsatser och då tittade jag på så många paket som jag hade tid och ork till. Jakten går vidare...

1 kommentar:

  1. Jag använder det själv när jag gör kebabsmet hemma. jag listade ut att det är huvudingrediensen i bakpulver och man får en mycket bättre konsistens på köttet vare sig det är korv kebab eller tex köttbullar. jag tar ca 2 msk bakpulver per 500 gram färs och blandar ut bubblorna med så mycket vatten att det slutar fräsa. sen blandar jag det smeten och det gör en jätte skillnad på ett bra sätt.

    SvaraRadera