måndag 1 juni 2009

E-nummer

I väntan på svar angående skinkan så har jag tittat på vad livsmedelsverket säger om E-numren. Enligt deras lista står de för följande:

E 331 natriumcitrater
E 301 natriumaskorbat
E 450 natrium-, kalium- och kalciumdifosfater
E 451 natrium- och kaliumtrifosfater
E 250 natriumnitrit

Enligt livsmedelsverket så står E:et för att det är godkänt av EU. Man kan även läsa att "Ett intensivt internationellt samarbete pågår också på området, där JECFA spelar en mycket viktig roll. JECFA (Joint FAO/WHO Expert Committee on Food Additives) är en oberoende expertgrupp som arbetar under FN-organen FAO och WHO. Om JECFA har bedömt en tillsats som icke acceptabel är det mycket osannolikt att EU-kommissionen skulle kunna acceptera den".

Men behövs verkligen allt det här och är det nyttigt? Nu tror jag ju inte att tillsatserna finns där för att vara nyttiga, men är de skadliga så är det ju inte alls bra. För ungefär ett halvår sedan läste jag att vissa forskare tror att en del allergier kan vara orsakade av tillsatser i kosten och det låter väldigt troligt i mina öron. Jag ska försöka ta reda på vad i kosten som kan ha ett samband med allergier. Jag ska också gräva djupare i vad E-numren verkligen står. Återkommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar