lördag 6 juni 2009

Köttbuljong

Det har fortfarande inte kommit något nytt svar från producenten av smörgåsskinkan, men nu har jag även skrivit till folkhälsoinstitutet. Kanske kan de vara till bättre hjälp. Under tiden så fortsätter jag att läsa innehållsdeklarationerna på det jag köper.

Idag gjorde vi spaghetti boulognes här hemma och i såsen skulle det vara köttbuljong. Visst hade jag hört att det var mer än bara det nödvändigaste i buljongen, men att det skulle se ut så här trodde jag nog inte:

salt
smakförstärkare E 621, E 635
palmfett
potatisstärkelse
hydrolyserat vegetabiliskt protein (majs, soja)
maltodextrin
socker
jästextrakt
nötköttsextrakt 2 %
aromer
gurkmeja
selleriblad
färgämne (sockerkulört)

Förutom att det är en märklig innehållsförteckning så finns palmolja med, vilket det tyvärr gör i väldigt mycket och för att få fram de stora mängder som efterfrågas av denna olja så skövlar man tropisk regnskog vilket är väldigt illa. Importen till Sverige av palmolja tros vara 44 000 ton per år enligt världsnaturfonden. Alltså ytterligare en anledning att inte köpa de här tärningarna.

Jag tror inte att jag får det svar jag vill från tillverkaren, men som vanligt så ska jag mejla och se vad de säger om både oljan och de övriga ingredienserna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar