torsdag 18 juni 2009

Kakao

Även om jag genom åren då och då har tittat på innehållsförteckningar på det som jag har handlat så har jag aldrig läst vad kakao egentligen innehåller, förmodligen för att jag inte tänkt på att det kan innehålla annat än bara kakao.

Eftersom kakaon var på väg att ta slut hemma så skulle jag som vanligt köpa ny och fick då för mig att köpa två olika sorter för att jämföra smaken. Har hört att Kung markatta har så god kakao, så jag köpte även den.

När jag läser på innehållsförteckningen så finns det inget annat än kravmärkt kakaopulver i burken, vilket är glädjande. Den andra sorten, en storsäljare inom kakaovärlden, innehållet naturligtvis kakao, men även surhetsreglerande medel vilka är E 524 och E 501. Man undrar ju varför den ena sorten är ren och den andra har tillsatser, men Kung markatta är alltså ett bra alternativ nästa gång ni ska handla kakao.

Ett extra plus för K m är att deras kakao är rättvisemärkt (fairtrade).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar