söndag 7 juni 2009

Brev angående buljongen

Det här mejlet skickade jag idag:

Hej,

Jag köpte er köttbuljong och blev förvånad över alla ingredienser. Vad är var och en av dem och måste verkligen alla tillsatser vara med? I köttväg är det enda jag hittar 2 procents nötköttsextrakt. Vad är köttextrakt? Har även en fråga angående palmoljan. Överväger ni andra alternativ än den? För mig som konsument är det viktigt att undvika palmolja som ni säkert förstår. När det gäller färgämnet så kan det väl inte spela så stor roll hur färgen ser ut eftersom man ändå tillsätter annat i en gryta eller sås som ger färg?

Om ni har något alternativ som innehåller endast det som behövs för att göra buljong så tar jag tacksamt emot det så jag kan göra ett bättre val nästa gång jag ska handla buljong.

Ingredienser:

saltsmakförstärkare E 621, E 635
palmfett
potatisstärkelsehydrolyserat
vegetabiliskt protein (majs, soja)
maltodextrin
sockerjästextrakt
nötköttsextrakt 2 %
aromer
gurkmeja
selleriblad
färgämne (sockerkulört)

Hälsningar Katharina Wallenborg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar