måndag 1 december 2014

Höstskörd gräslök & gräddfil

Det här är inget annat än vanliga chips, men väldigt goda sådana. Jag köpte dem i höstas och de var gjorda av augustis till oktobers skörd. Limited edition står det på förpackningen. Allt annat är på svenska, så det är ju lite märkligt får man lov att säga, men det är väl alltid någon som känner sig lite mer världsvan när de skriver så. Det var en parentes och kanske lite onödig, men jag är så trött på alla förpackningar med en massa information på engelska, till och med när man bara riktar sig till svenskar, så jag kunde inte låta bli.

Det väsentliga här är dock innehållet i påsen och potatis är det så klart och gräslök och gräddfil vet vi också att det finns bland ingredienserna. Sedan då? Jo så här ser det ut med allt uppräknat:

potatis
solros-/rapsolja
kryddblandning (salt, lökpulver, vasslepulver (från mjölk), socker, aromer, kärnmjölkspulver, jästextrakt, örter (persilja, gräslök), syror (äppelsyra, mjölksyra), vitlökspulver)

Det enda som jag funderar över är vad aromer står för. Det är så ofta som man skriver så och inget mer. Jag får lov att fråga. Då kommer jag samtidigt att passa på att fråga varför man skriver gräslök med stora bokstäver på framsidan, men inget om persiljan trots att det finns mer av den i chipsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar