söndag 7 december 2014

Nästa chipssvar

Här kommer nästa chipssvar och jag ska på en gång säga att det kom väldigt snabbt, däremot så har inte jag varit lika snabb, eller rättare sagt, jag har inte haft tillgång till den mejl som jag använde och därför såg jag det först nu. Så här ser det ut:

Hej Katharina!

Va kul att du tyckte så mycket om våra chips!

Aromer används för att förstärka smaken från vanliga kryddor när det behövs. Exempelvis kan man använda en lökarom även om det finns lökpulver i produkten för att förhöja och /eller förlänga löksmaken.
Aromer delas bland annat in i "naturliga aromer" och "aromer" (det finns dessutom "rökaromer"). Skillnaden på dessa är att "naturliga aromer" utvinns ur vegetabiliska eller animaliska råvaror genom fysikaliska, enzymatiska eller mikrobiologiska metoder. "Aromer" kan även framställas genom kemisk syntes till ämnen som är identiska med naturliga aromer eller som inte finns i naturen.

När det gäller gräslök och persilja så ger gräslöken mer smak än persiljan, den blir alltså mer framträdande. Sedan är Persilja en del av en ”baskrydda” till många chips som hjälper till att framhäva de andra smakerna.

Hoppas att du är nöjd med svaren på dina frågor!


Med vänlig hälsning

Amanda Förberg
Konsumenttjänst


Min tolkning är att det är syntetiska aromer i chipsen, så jag skriver alltså inte vem som har tillverkat dem även om det är frestande då de var så goda. Bra förklaring när det gäller persilja och gräslök förresten. Den köper jag.

Ha en fin andra advent förresten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar