tisdag 23 december 2014

Julskinka år 2014

Ja inte ser innehållet i julskinka bättre ut nu än vad det har gjort tidigare och jag som hoppades att utvecklingen skulle gå framåt och att tillsatserna skulle bli färre, men så är det absolut inte. I år har sannerligen inte tiden varit på vår sida (när den nu är det) och skinkan blev köpt i all hast och först nu när jag kokade den så tittade jag på innehållet. Så här ser det ut:

skinka av gris (90 %)
vatten
salt
druvsocker
antioxidationsmedel E 301, E 331
stabiliseringsmedel E 451
konserveringsmedel E 250

Fy vad irriterande med druvsocker utöver alla tillsatser. Vatten är det i också och sedan så måste man ha stabiliseringsmedel för att det inte ska rinna ut. Nästa år ska jag verkligen göra mitt yttersta för att hitta en skinka med bättre innehåll, eller rättare sagt en skinka som innehåller skinka och inte en massa vatten och E-nummer.

Det får lov att bli ett mejl till producenten också för att höra om det verkligen ska behöva se ut så här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar