onsdag 17 december 2014

Klassisk hovmästarsås

Ja, jag kanske skulle ha både tid och energi till att göra sås till gravlaxen, men det ska även göras Janssons frestelse, köttbullar och annat och jag ska jobba två dagar till. Sedan så ska julklapparna slås in och tid ska avsättas för både familj och till mig själv, så trots att jag egentligen inte ville det, så köpte jag färdig sås. Det är så mycket de här sista dagarna, så lite fusk får man kanske tillåta sig. Jag tänker inte sälla mig till skaran som slutar julstressen med migrän på julafton, så därför får jag ta några extra E-nummer. Faktum är att jag inte läste ingredienserna innan jag köpte såsen, för jag hade köpt den i alla fall. Men man kan ju alltid kika och läsa eländet ändå.

Ingrediense:

rapsolja
vatten
socker
gult och brunt senapsfrö
ättiksprit
dill
salt
rödvinsvinäger
konserveringsmedel (E 211, E 202)
gurkmeja
cayennepeppar
surhetsreglerande medel (citronsyra)
paprikapulver

Nja, bättre hade man ju hoppats på, men, men, det är tur att detta äts i små mängder så att man därför kan acceptera det. Men nästa år blir det nog hemlagad sås till laxen igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar