onsdag 10 december 2014

Julmat

Av nyfikenhet så gick jag in på Livsmedelsverkets sajt och sökte på julmat, det blev inga träffar. Julskinka däremot fick jag träffar på, men inget som var intressant gällande tillsatser i skinkan. Jag provade då andra sökvägar som till exempel tillsatser julskinka, men det gav inte heller något. Träffarna som kom upp när jag sökte på julskinka var allmänna skrivelser om renhet, matförgiftning, regler och liknande.

Sill då eller tillsatser sill, kan det ge något? Nej, det som kommer upp är information om till exempel hur mycket fisk svenskar äter, men som konsument och speciellt i juletid, så är jag ju nyfiken på vad SLV anser om allt vi redan nu håller på att stoppa i oss som kommer från julbordet. Efter alla år som jag har engagerat mig i mat och tillsatser så borde jag ha lärt mig hur stort deras ointresse av detta är, men min naiva sida menar att det ändå någon gång borde komma upp något om detta på sajten. Det ligger liksom i tiden.

Kikar man på innehåll i sill så hittar man bland annat vanlig inlagd sill och där kan innehållet se ut så här:

sill
vatten
socker
lök
salt
ättika
kryddor
konserveringsmedel E 211

Det som började så bra, slutade så trist, då just E 211 är en tillsats som kan ge allergiska reaktioner. Sedan så har vi senapssill, något som många gillar. Så här ser innehållet ut i en av sorterna:

marinerad sill* i bitar 48% (salt, ättika)
socker
senap (vatten, gult och brunt senapsfrö, socker, ättiksprit, salt konserveringsmedel (E211), kryddor (gurkmeja, kanel, nejlika, koriander))
rapsolja
vatten
senapsfrö
konserveringsmedel (E211)
förtjockningsmedel (E415)
färgämne (betakaroten)
dillfröolja

Nja, inget att hurra över direkt. Nu är det här tyvärr väldigt typiskt och som jag tidigare har konstaterat här på bloggen så har jag än så länge inte hittat en inläggning utan tillsatser. Om du som läser vet någon sådan inläggning, hör gärna av dig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar