söndag 28 december 2014

Dillchips från Estrella

Den med gott minne kanske minns att jag skrev om "Dill chips" i somras och att jag skulle kolla upp lite mer om innehållet. Jag kan inte se att jag har fått något svar, men jag ska kolla upp det och återkomma. Hur som helst så köpte jag häromdagen en annan sort och de hette Dillchips. Innehållet ser ut så här:

potatis
solros-/rapsolja
kryddblandning (salt, lökpulver, maltodextrin, druvsocker, jästpulver, dill, vasslepulver (från mjölk), gräslök, naturliga aromer

Maltodextrin är inget annan än kolhydrater och onödiga sådana känns det som. Chipsen är hur som helst goda och de kommer från Estrella. För ett par år sedan så hade jag en fråga om maltodextrin i en annan av deras chipssorter och fick då detta utförliga svar: "Maltodextrin är rena kolhydrater skapade av stärkelse som brutits ner i mindre beståndsdelar, vanligtvis med syra och/eller enzymer. Maltodextrin är ett samlingsnamn för polymerer av glukosenheter och är en mycket lätt, vit, kristalliknande och smaklös substans."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar